Σάββατο, 16 Ιουνίου 2012

Πολύπαθα Διαπόντια!


Άρθρο του Στέφανου Πουλημένου*

Το ειδικό Ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης των Μικρών Νησιών, με πόρους του ΕΣΠΑ, που για την Περιφέρειά μας φτάνουν τα 10 εκατομμύρια ευρώ, είναι αναμφίβολα μια μεγάλη ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί.
Και για να μη χαθεί, είναι ανάγκη να υπάρξει έγκαιρα η επεξεργασία των προτάσεων από τους Δήμους ή τις Δημοτικές Κοινότητες αλλά και...
η προετοιμασία των σχετικών μελετών, χωρίς τις οποίες τίποτε δεν μπορεί να προχωρήσει.
Αυτονόητα, θα μου πείτε αυτά, αλλά δυστυχώς παραμένουν ζητούμενα, τουλάχιστον για τα Διαπόντια νησιά, καθώς – όπως πληροφορούμαι – ένα περίπου χρόνο μετά την ανάθεση της εκπόνησης των τεχνικών μελετών των έργων που έχουν προταθεί, το ευάριθμο μελετητικό δυναμικό του Δήμου, δεν έχει κατορθώσει ακόμη να τις ολοκληρώσει. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις, δεν έχει γίνει ούτε η τοπογραφική αποτύπωση των χώρων, όπου προβλέπονται οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις.
Το γεγονός αυτό, προσθέτει μίαν ακόμη απογοήτευση, τόσο στους ανθρώπους που έχουν εκλεγεί και με αφοσίωση υπηρετούν την προσπάθεια αναβάθμισης της ζωής στα Διαπόντια Νησιά, όσο και στους λιγοστούς ακρίτες που επιμένουν να ζουν εκεί και να κρατούν ζωντανές τις εσχατιές αυτές της ελληνικής γης.

Δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες της υπόθεσης, αλλά νομίζω ότι οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου, δεν θα έχουν καμιά δικαιολογία για τις πολύμηνες καθυστερήσεις στην μελέτη των μικρών έργων που έχουν προταθεί για τα Διαπόντια. Οι μελέτες αυτές έπρεπε σε κάθε περίπτωση να αποτελούν προτεραιότητα, γιατί από αυτές εξαρτάται η υλοποίηση ενός φιλόδοξου προγράμματος που δίνει ίσως τη μοναδική ευκαιρία για έργα στους Οθωνούς, την Ερείκουσα και το Μαθράκι. Μοναδική ευκαιρία καθώς είναι γνωστό πως ο Δήμος δεν διαθέτει δικούς του πόρους για την εκτέλεση τέτοιας κλίμακας έργων, όπως αυτά που χρηματοδοτεί το ΕΣΠΑ.
Υπάρχει βεβαίως και η ευχάριστη εξέλιξη με την προώθηση του έργου του λιμανιού της Ερείκουσας στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ιόνιων Νησιών του ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 8,5 εκατ. ευρώ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να μη δίνεται σημασία στις δυνατότητες που προσφέρει το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Ανάπτυξης των 8 μικρών νησιών της Περιφέρειάς μας, το οποίο αφορά παρεμβάσεις μικρότερης κλίμακας, αλλά μεγάλης αναπτυξιακής σημασίας.
Για να μη πολυλογούμε όμως γύρω από το θέμα αυτό, επισημαίνουμε την ανάγκη παρέμβασης της δημοτικής αρχής και προσωπικά του Δημάρχου, προκειμένου και στο μελετητικό επίπεδο να έχουν τα Διαπόντια την προτεραιότητα που δικαιούνται και για την οποία υπάρχει σαφής, διακηρυγμένη σε όλους τους τόνους, πολιτική δέσμευση.

Με την ευκαιρία είναι νομίζω καιρός να τελειώνει και η Περιφέρεια με την μικρή αλλά ουσιαστική εκκρεμότητα της προμήθειας των δύο ακόμη σημαντήρων για τον δίαυλο εισόδου στο λιμάνι στ΄ Αυλάκια Οθωνών, που θα το καθιστούσε λειτουργικό και για την περίπτωση των πλοίων της άγονης γραμμής. Δεν μπορεί ούτε εδώ να δικαιολογηθεί σοβαρά η μεγάλη καθυστέρηση που καταγράφεται στην προμήθεια των σημαντήρων, για την οποία έχει εγκριθεί προ πολλού και η σχετική πίστωση. Γιατί, όπως συμβαίνει με όλες τις προσπάθειες επίλυσης προβλημάτων, η υπόθεση δεν κρίνεται στο επίπεδο προθέσεων. Κρίνεται εκ του αποτελέσματος, που είναι επιεικώς αποκαρδιωτικό. Για να μην πω απαράδεκτο…
Δεν έφταναν, ως φαίνεται, οι αδυναμίες που έχει το συγκεκριμένο λιμάνι σε σχέση με την προστασία του έναντι συγκεκριμένων καιρικών συνθηκών (Ανατολικοί - ΝΑ άνεμοι), τώρα που είναι η ώρα του – έστω και έτσι να λειτουργήσει – παραμένει με την εκκρεμότητα των σημαντήρων, για την οποία φαίνεται πως έχουν συνωμοτήσει όλοι οι παράγοντες της ελληνικής γραφειοκρατίας και όχι μόνο…
Πρόκειται δε για… «συνωμοσία» που δεν επιτρέπει προς το παρόν, ούτε κατά προσέγγιση, να εκτιμηθεί ο χρόνος – ούτε καν ο τρόπος – που θα γίνει η συγκεκριμένη προμήθεια για να λειτουργήσει, επιτέλους, το λιμάνι των Οθωνών!

Και ενώ οι ήρωες κάτοικοι των Διαποντίων, βιώνουν τις συνέπειες της απίστευτης αυτής μεταχείρισης από τις – υπό την ευρεία έννοια – δημόσιες υπηρεσίες, μόλις προχθές ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κόμμα που διεκδικεί την εξουσία, σε ανακοίνωση των θέσεών του γύρω από τις νησιωτικές πολιτικές, προβλέπει την ίδρυση «δημόσιου φορέα ακτοπλοϊας, που θα αποκαταστήσει την ασφαλή και ουσιαστική διασύνδεση των νησιών…». Δηλαδή έναν ακόμη δημόσιο φορέα που, εφόσον ιδρυθεί, θα κληθεί το πρώτον να αποδείξει ότι δεν είναι σαν τους άλλους με την αμαρτωλή ιστορία και το πιο σημαντικό, ότι θα επιτύχει τους στόχους που θα ταχθεί να υπηρετήσει.
- Είναι να μην βλέπει κανείς την προοπτική αυτή, τουλάχιστον με επιφύλαξη;

* Είναι διευθυντής της εφημερίδας Η Κέρκυρα Σήμερα, πρώην Νομάρχης Κερκύρας.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...