Παρασκευή, 21 Δεκεμβρίου 2012

Διαπόντια .....μια σύγχρονη Σπιναλόγκα;



Ο παραπάνω χαρακτηρισμός δεν απέχει και πολύ θα έλεγα από την πραγματικότητα, καθόσον η σημερινή εικόνα απομόνωσης αλλά και εγκατάλειψης που βιώνουν οι κάτοικοι των διαποντίων, αποτυπώνεται ξεκάθαρα στις φωνές απελπισίας των λιγοστών ακόμα κατοίκων που επιμένουν να παραμένουν στο νησί με φράσεις όπως… μας έχουν οδηγήσει στην απομόνωση της ομηρίας..…..τρώμε το ψωμί από την κατάψυξη….. είμαστε στο μάτι του κυκλώνα…..δεν υπάρχει μέλλον στο νησί….δεν έχουμε γιατρό……τα μικρά νησιά είναι σαν τα καράβια που εκτός από πλήρωμα θέλουν και καλό καραβοκύρη…. Ο καραβοκύρης όμως στην περίπτωση μας, δεν βρίσκεται στα νησιά, τα έχει ξεχάσει και απολαμβάνει άνετος την σιγουριά της πόλης, την θαλπωρή του γραφείου και την άνετη καρέκλα της εξουσίας που κατέχει έστω και προσωρινά .

Αρχές τις δεκαετίας του 90 το Ελληνικό κράτος αποφασίζει να αντιγράψει πρακτικές που κυριαρχούσαν τότε στον Ευρωπαϊκό χώρο και χρηματοδοτεί με πιστώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης την κατασκευή δύο ελικοδρομίων στα διαπόντια και ένα στους Παξούς. Ξεκινάνε οι διαδικασίες κατασκευής , με μελέτες που συνέταξε η ΥΠΑ, δαπανώνται δεκάδες εκατομμύρια χωρίς την επιβαλλόμενη επίβλεψη με αποτέλεσμα, ως εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται, και τα τρία ελικοδρόμια να ολοκληρώνονται με σημαντικότατες κατασκευαστικές και όχι μόνο ατέλειες. Ακολουθεί μια δεκαπενταετής περίοδος εγκατάλειψης, με ευθύνη της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, η οποία δεν ζήτησε ως όφειλε αμέσως μετά την ολοκλήρωση των εργασιών να επιθεωρηθούν από την ΥΠΑ και να προχωρήσει η διαδικασία αδειοδότησης.

Τον Ιούνιο του 2006 αρχίζει μια προσπάθεια σε συνεργασία με τις κοινοτικές αρχές να επαναφέρουμε στην ζωή τα σχεδόν νεκρά και εγκαταλελειμμένα από την αυτοδιοίκηση ελικοδρόμια. Με ομόφωνες αποφάσεις και τα δύο κοινοτικά συμβούλια αποδέχονται την πρότασή μου, να αναλάβω όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες και ενέργειες αφιλοκερδώς, προκειμένου αφού αποκατασταθούν οι όποιες ζημίες και ελλείψεις, να επιθεωρηθούν από την ΥΠΑ και εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις να ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης.

Τον Ιανουάριο του 2009 μετά από επίμονες προσπάθειες με παρεμβάσεις και πιέσεις τόσο σε τοπικό όσον και σε επίπεδο ΥΠΑ, εκδίδεται η υπ’ αριθ. ΥΠΑ/Δ3/Α/30-6-2009 υπουργική απόφαση, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβέρνησης ΦΕΚ αριθ. 6 τεύχος δεύτερο, με την οποία εγκρίνεται η ίδρυση και λειτουργία του ελικοδρομίου της Ερείκουσας . Το ελικοδρόμιο σύμφωνα με την απόφαση θα χρησιμοποιείται για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών των κατοίκων καθώς και σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών, θεομηνίες, δασικές πυρκαγιές, αεροδιακομιδές ασθενών κλπ.

Τον Μάιο του 2010 με την υπ’ αριθ. ΥΠΑ/Δ3/Α/15318/4162 υπουργική απόφαση ΦΕΚ 727 τεύχος δεύτερο, εγκρίνεται η ίδρυση και λειτουργία και του ελικοδρομίου των Οθωνών. Το ελικοδρόμιο καθυστέρησε να αδειοδοτηθεί καθόσον κατά την φάση της κατασκευής, η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση δεν ήλεγξε εάν το έργο εκτελείται σύμφωνα με την μελέτη, με αποτέλεσμα να τοποθετηθεί ο προβλεπόμενος οικίσκος εντός της ζώνης ασφαλείας, καθιστώντας στην ουσία το ελικοδρόμιο εκτός προδιαγραφών. Προκειμένου να ξεπεραστεί το πρόβλημα η υπηρεσία μείωσε αισθητά τις επιχειρησιακές του δυνατότητες, με αποτέλεσμα να μη είναι εφικτή η προσγείωση μεγάλων ελικοπτέρων όπως της Ερείκουσας.


Προκειμένου να επιταχυνθούν οι εργασίες κατεβλήθησαν πολλές προσπάθειες αλλά κυρίως πιέσεις προς τον ανάδοχο, στον οποίο είχε ανατεθεί η αποκατάσταση των ζημιών και ο έλεγχος της καλής λειτουργίας των επί 15 χρόνια σε αδράνεια εγκαταστάσεων τους. Οφείλω να επισημάνω εδώ την άριστη συνεργασία που είχα με τα κοινοτικά συμβούλια, συνεργασία που με βοήθησε τα μέγιστα και οδήγησε τελικά στην αδειοδότηση τους. 

Τον Οκτώβριο του 2010 έχουμε αλλαγές στον αυτοδιοικητικό χάρτη, τα Διαπόντια εντάσσονται πλέον στον ενιαίο Δήμο με επακόλουθο να περιέρχονται και τα ελικοδρόμια αυτοδικαίως στην αρμοδιότητα της νέας δημοτικής αρχής. Από τότε και μέχρι σήμερα τόσο των Οθωνών όσον και της Ερείκουσας είναι εν υπνώσει, ξεχασμένα και εγκαταλελειμμένα από κάθε φροντίδα και επιμέλεια και όπως φαίνεται μια νέα περίοδος απαξίωσης ξεκινάει , αυτή την φορά με αποκλειστική ευθύνη της νέας δημοτικής αρχής .

Δεν θα ήταν λοιπόν υπερβολή εάν χαρακτηρίζαμε τα ακριτικά αυτά νησιά μας, με τους λιγοστούς πλέον κατοίκους που επιμένουν να κρατάνε Θερμοπύλες… ως μια νέα Σπιναλόγκα. 

Όπως αναφέρει μάλιστα ο κ. Σκιαδόπουλος, To παραπάνω κείμενο μαζί με το δεύτερο μέρος που θα ακολουθήσει, κοινοποιείται εκτός από την Δημοτική Αρχή και την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, στον Επιθεωρητή Δημόσια Διοίκησης αλλά και στις Εισαγγελικές Αρχές για τις δικές τους ενέργειες.

*Είναι πρ. Αερολιμενάρχης - Αεροπορικός Σύμβουλος.

Πηγή:http://www.corfupress.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...