Σάββατο, 18 Μαΐου 2013

ΕΠΙΣΤΟΛΗ SOS ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΑΡΧΗΓΟΥΣ Δέκα νησιά βουλιάζουν στην αδιαφορία

Στο μικρό νησάκι Κάλαμος δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να κοπεί το νερό. Στους ακριτικούς Οθωνούς έχουν να δουν αγροτικό γιατρό 20 μήνες και στο λιμάνι τους δεν... χωράει πάντα το οχηματαγωγό πλοίο.
Δέκα νησιά βουλιάζουν στην αδιαφορία
Στην Ηρακλειά οι κάτοικοι εξαρτώνται από τους «νερουλάδες» και τα καραβάκια τους. Το ίδιο και στη Σχοινούσα. Εκεί γεμίζουν τις δεξαμενές από την άνοιξη για να αντέξουν το καλοκαίρι.
Δέκα μικρονήσια σε Αιγαίο και Ιόνιο, τα μόνα που εξαιρέθηκαν από το δόγμα...
«κάθε νησί και δήμος» του Καλλικράτη, εκπέμπουν με επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό και τους αρχηγούς των κομμάτων απεγνωσμένο σήμα κινδύνου. «Οι συμπολίτες μας στενάζουν από την έλλειψη του κράτους. Τα νησιά μας βρίσκονται ένα στάδιο πριν από την εγκατάλειψη», λένε οι αντιδήμαρχοι Ερεικούσας, Μαθρακίου, Οθωνών, Καλάμου, Καστού, Ηρακλειάς, Σχοινούσας, Δονούσας, Κουφονησίων και Αντικυθήρων.
Η υδροδότηση, οι συγκοινωνίες, ο γιατρός, ζητήματα καθημερινά συνιστούν συχνά πρόβλημα για τους λιγοστούς που φυλάνε ακόμη Θερμοπύλες στα μικρονήσια. «Υδρευόμαστε από την Αιτωλοακαρνανία με υποθαλάσσιο αγωγό που χρονολογείται από το 1987. Η φθορά του χρόνου και οι βλάβες από ανεμότρατες και αγκυροβόλια προκαλούν συχνά διακοπές ακόμη και το καλοκαίρι», εξηγεί ο αντιδήμαρχος Καλάμου Φώτης Σόλος.
Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο, λέει ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, Λ. Κεχαγιόγλου
Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο, λέει ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, Λ. Κεχαγιόγλου
Από τον Μάιο του 2011 η μελέτη για τον καινούριο αγωγό είναι έτοιμη. Τα τελευταία δύο χρόνια όμως εκδίδονται οι 46 (!) γνωμοδοτήσεις-αδειοδοτήσεις που απαιτούνται (εκτός από τους καθορισμούς αιγιαλού και παραλίας που σημαίνουν άλλες 30 τουλάχιστον) για να... ωριμάσει το έργο. Ενας δαίδαλος γραφειοκρατίας για δύο σωλήνες 2.100μ. (Αιτωλοακαρνανία - Κάλαμος) και 1.600μ. (Κάλαμος - Καστός). «Δεν αντέχουμε αυτή τη γραφειοκρατία. Χρειαζόμαστε ευέλικτες διαδικασίες fast track για τα κρίσιμα έργα στα μικρά νησιά», προσθέτει ο κ. Σόλος.
Νερό από το Λαύριο

Το νερό είναι μεγάλο πρόβλημα και στις μικρές Κυκλάδες. «Η αφαλάτωση μας φτάνει μόνο για τον χειμώνα και βγαίνει συχνά εκτός λειτουργίας. Το καλοκαίρι εξαρτιόμαστε από το καραβάκι που φέρνει νερό από το Λαύριο. Το νερό της Σχοινούσας (150 κάτοικοι) κοστίζει 300.000 ευρώ τον χρόνο», λέει ο αντιδήμαρχος, Ηλίας Μανής. Μόλις πριν από λίγες μέρες υπεγράφη η σύμβαση για νέα αφαλάτωση, που όμως δεν αναμένεται να είναι έτοιμη το καλοκαίρι.
Οθωνοί - 120 κάτοικοι (το καλοκαίρι 700)
Οθωνοί - 120 κάτοικοι (το καλοκαίρι 700)
Στην Ηρακλειά η πρωτοποριακή αφαλάτωση «Υδριάδα» που αναπτύχθηκε από το πανεπιστήμιο Αιγαίου μένει εκτός λειτουργίας, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να περιμένουν κι αυτοί το καραβάκι. Στους Οθωνούς, το οχηματαγωγό πλοίο είχε να πιάσει δύο μήνες, επειδή το λιμάνι είχε προσχωθεί με άμμο. Είναι ένα από τα λεγόμενα «ορφανά» λιμάνια της Κέρκυρας. «Δεν ανήκουν στη δικαιοδοσία κανενός και κανείς δεν αναλαμβάνει τα έργα», εξηγεί ο Σπύρος Αργυρός, αντιδήμαρχος στο Μαθράκι (60 κάτοικοι τον χειμώνα). Εκεί το λιμάνι έχει προσχώσεις από φύκια. Τα πλοία προσεγγίζουν με δυσκολία και με καθυστερήσεις.
Στους Οθωνούς το λιμάνι ξέχωσε τελικά ο πλοιοκτήτης και το καράβι μπόρεσε να δέσει. Οι 120 κάτοικοι, όμως, που ξεχειμωνιάζουν εκεί ακόμη περιμένουν αγροτικό γιατρό. «Εδώ και 20 μήνες η θέση μένει κενή. Ο αγροτικός γιατρός της Ερεικούσας έρχεται με βαρκάκι όταν το επιτρέπει ο καιρός για τις συνταγογραφήσεις», εξηγεί ο αντιδήμαρχος Οθωνών, Τάσος Κασίμης. Στο Μαθράκι η θέση του γιατρού χηρεύει 6 μήνες. Οταν έρχεται ο γιατρός από την Ερεικούσα, χτυπούν οι καμπάνες. Και μετά ο αντιδήμαρχος φέρνει τα φάρμακα από την Κέρκυρα...
Κάλαμος - 300 κάτοικοι (το καλοκαίρι 500)
Κάλαμος - 300 κάτοικοι (το καλοκαίρι 500)
Εργα τώρα

Λύση από το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής
«Το ακτοπλοϊκό, η υγεία, η παιδεία και η ανεργία κάνουν τη ζωή στα μικρά νησιά ανυπόφορη. Θέλουμε να πιστεύουμε πως η δημιουργία Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής θα αντιμετωπίσει αυτά τα ζητήματα στην καρδιά τους. Πρέπει άμεσα να περάσουμε από τα λόγια στα έργα. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο. Αν και τούτη τη φορά δεν αντιμετωπίσουμε τα μικρά νησιά όπως πρέπει, τότε η μόνιμη εκκένωσή τους έρχεται», τονίζει ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, Ελευθέριος Κεχαγιόγλου. Στην επιστολή τους οι 10 αντιδήμαρχοι προτείνουν «Σχέδιο Σωτηρίας» (δεσμεύσεις ποσών κεντρικά, προτεραιότητα στο κρίσιμο αντί του ώριμου έργου, ευέλικτη διαχειριστική ομάδα, ενίσχυση του αυτοδιοίκητου με την έννοια της Συμπολιτείας κ.ά.) για να ξεκινήσει από το τρέχον ΕΣΠΑ και να ολοκληρωθεί στο επόμενο.
Δονούσα -120 κάτοικοι (το καλοκαίρι 800)
Δονούσα -120 κάτοικοι (το καλοκαίρι 800)
Δονούσα -120 κάτοικοι (το καλοκαίρι 800)

Κενή μένει δυο χρόνια η θέση του αγροτικού γιατρού. Τον αναπληρώνουν εκ περιτροπής γιατροί από τη Νάξο. Το ιατρείο έχει μείνει χωρίς φάρμακα. Οι ανάγκες για νερό καλύπτονται με καραβάκι. Δεν υπάρχει εργάτης καθαριότητας. Οι αποχετεύσεις δεν λειτουργούν και τα λύματα καταλήγουν σε μη στεγανούς βόθρους...
Οθωνοί - 120 κάτοικοι (το καλοκαίρι 700)

Χωρίς αγροτικό γιατρό είναι οι Οθωνοί εδώ και 20 μήνες. Η συνταγογράφηση γίνεται από τον γιατρό της Ερεικούσας που έρχεται με βάρκα όταν επιτρέπει ο καιρός. Στο λιμάνι δεν μπορούσε να προσεγγίσει για δυο μήνες το οχηματαγωγό λόγω πρόσχωσης από άμμο. Το καινούριο λιμάνι δεν έχει ακόμη παραδοθεί και δεν έχει φάρους.
Σχοινούσα - 150 άτομα (το καλοκαίρι 1.000)
Σχοινούσα - 150 άτομα (το καλοκαίρι 1.000)
Σχοινούσα - 150 άτομα (το καλοκαίρι 1.000)

Μια αφαλάτωση 100 κυβικών που εμφανίζει συχνά βλάβες τροφοδοτεί με νερό την Σχοινούσα. Φτάνει μόνο για το χειμώνα και το καλοκαίρι έρχεται καραβάκι από το Λαύριο. Το καινούριο λιμάνι δεν λειτουργεί. Ο εργολάβος μαζεύει τα σκουπίδια έξι μήνες το καλοκαίρι και εθελοντικά τους υπόλοιπους έξι. Εναλλακτικά τα μαζεύουν οι κάτοικοι.
Κάλαμος - 300 κάτοικοι (το καλοκαίρι 500)

Δυο χρόνια προσπαθεί ο Κάλαμος να νικήσει τη γραφειοκρατία για νέο αγωγό ύδρευσης. Αγροτικός γιατρός δεν υπάρχει. Η θέση καλύπτεται εκ περιτροπής με γιατρούς από τη Λευκάδα. Το νησάκι συνδέεται μόνο με ταχύπλοα με τον Μύτικα. Η μεταφορά οικοδομικών υλικών και καυσίμων γίνεται με ναυλωμένο φέρι - μπόουτ εκτοξεύοντας το κόστος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...